Trafik på Tenerife
Alt om Busser, biler, taxa, færger på Tenerife

Et fintmasket net af busforbindelser og fine volholdte veje gør det nemt at udforske Tenerife.
Læs her om busser, biler, taxa, færger og trafikkultur.
Busser på Tenerife
Tenerife har et godt net af buslinjer, der køres af selskabet TITSA. De når næsten alle afkroge på øen, hvis man er tålmodig. Det er nemlig ikke alle busser, der kommer - og slet ikke til tiden.
Bustider på Tenerife:
De store hovedruter kan man regne med, 111 Los Cristianos og Santa Cruz - 103 Puerto de la Cruz og Santa Cruz. Men så begynder det at knibe. Selv vigtige ruter mellem feriebyerne kører så ringe, at store hoteller indsætter deres egne busser. Så altså, tålmodighed. Kom noget før planlagt afgangstid, for de kører ligeså gerne for tidligt som for sent. Vejledende køretider får man på www.titsa.com og på stoppestedet. Mange bruger også appen, Moovit, men den kan give besynderlige anbefalinger.
Buspriser på Tenerife
Til gengæld er det fine busser til billige penge. Den længste tur - fra lufthavn syd til Puerto de la Cruz koster ca. €14 - for 1 1/2 times kørsel. Den meget brugte tur mellem Puerto de la Cruz og Santa Cruz koster €5.25. De korte ture koster €1.45. Hav altid næsten lige penge klar, for chaufførerne giver ikke tilbage på store sedler, og man kommer ikke med på medlidenhed, for de kanariske buschauffører er skrappe. Billetten skal opbevares under hele turen, da der kan være kontrol. Der er rejsekort, Tenma Card, som man kan få 30 pct. rabat på. Det er ikke indviklet, men det er nok stadig kun for dem. som er afsted i længere tid.
Bustips til Tenerife:
*En bus kaldes guagua (udtales “wa-wa”), og de er grønne.
*Tag bus til hovedstaden, så slipper du for langsom trafik og parkering.
*Husk en trøje til længere ture. Der er aircondition i busserne, og de er ikke bange for at bruge den.
*Vink til chaufføren, når bussen nærmer sig dit stoppested, uanset om der står flere, for hvis man ikke vinker, kører han bare videre.
*På længere ruter kører de ikke med stående passagerer, derfor kan man få en lang næse, når bussen bare kører forbi. Derfor stå på ved endestationer eller tæt på dem.
Se de enkelte busnumre under de enkelte byer.
Lufthavnsbusser: Ekspres-bus (linje 40) mellem lufthavn-Syd og Adeje med stop i Los Cristianos. Billet €3,70. Mellem lufthavn-Syd og Santa Cruz kører linje 111. Direkte rute med få stop mellem lufthavn-Syd og Puerto de la Cruz er linje 343, billet €13,55. Der er store informationstavler ved busstoppestederne, der fortæller om næste afgang på hver rute.
Læs her om busser, biler, taxa, færger og trafikkultur.
Busser på Tenerife
Tenerife har et godt net af buslinjer, der køres af selskabet TITSA. De når næsten alle afkroge på øen, hvis man er tålmodig. Det er nemlig ikke alle busser, der kommer - og slet ikke til tiden.
Bustider på Tenerife:
De store hovedruter kan man regne med, 111 Los Cristianos og Santa Cruz - 103 Puerto de la Cruz og Santa Cruz. Men så begynder det at knibe. Selv vigtige ruter mellem feriebyerne kører så ringe, at store hoteller indsætter deres egne busser. Så altså, tålmodighed. Kom noget før planlagt afgangstid, for de kører ligeså gerne for tidligt som for sent. Vejledende køretider får man på www.titsa.com og på stoppestedet. Mange bruger også appen, Moovit, men den kan give besynderlige anbefalinger.
Buspriser på Tenerife
Til gengæld er det fine busser til billige penge. Den længste tur - fra lufthavn syd til Puerto de la Cruz koster ca. €14 - for 1 1/2 times kørsel. Den meget brugte tur mellem Puerto de la Cruz og Santa Cruz koster €5.25. De korte ture koster €1.45. Hav altid næsten lige penge klar, for chaufførerne giver ikke tilbage på store sedler, og man kommer ikke med på medlidenhed, for de kanariske buschauffører er skrappe. Billetten skal opbevares under hele turen, da der kan være kontrol. Der er rejsekort, Tenma Card, som man kan få 30 pct. rabat på. Det er ikke indviklet, men det er nok stadig kun for dem. som er afsted i længere tid.
Bustips til Tenerife:
*En bus kaldes guagua (udtales “wa-wa”), og de er grønne.
*Tag bus til hovedstaden, så slipper du for langsom trafik og parkering.
*Husk en trøje til længere ture. Der er aircondition i busserne, og de er ikke bange for at bruge den.
*Vink til chaufføren, når bussen nærmer sig dit stoppested, uanset om der står flere, for hvis man ikke vinker, kører han bare videre.
*På længere ruter kører de ikke med stående passagerer, derfor kan man få en lang næse, når bussen bare kører forbi. Derfor stå på ved endestationer eller tæt på dem.
Se de enkelte busnumre under de enkelte byer.
Lufthavnsbusser: Ekspres-bus (linje 40) mellem lufthavn-Syd og Adeje med stop i Los Cristianos. Billet €3,70. Mellem lufthavn-Syd og Santa Cruz kører linje 111. Direkte rute med få stop mellem lufthavn-Syd og Puerto de la Cruz er linje 343, billet €13,55. Der er store informationstavler ved busstoppestederne, der fortæller om næste afgang på hver rute.
Bilist på Tenerife

Selv i fjerne egne er der gode veje, og de bliver vedligeholdt - der er altid vejarbejde. Man kan være fristet til at køre stærkt, men vær opmærksom på, at der er mange pludselige, skarpe sving, voldsomme stigninger og nedkørsler. Bortset fra motorvejen TF1 - så må man regne med en del hårnålekørsel.
Pas på alle de mange regler. Der skal ikke meget til, før spanske betjente kan svinge bødeblokken.
Se Trafikkkultur nedenfor.
Billeje
Det er nemt at leje bil, men man skal se sig for. Der er et væld af udlejningsfirmaer. De lokale hævder at være billigere end de store internationale, men priserne er ofte ret ens, når man først får læst de små bogstaver. Et normalt prisniveau er fra ca. 30-35 € pr. dag.
Man vil se tilbud, der er så billige, at det næsten er for godt til at være sandt. For hvordan tjener man penge på at leje biler ud til 25 kroner om dagen. Det gør man, hvis man har smarte tricks i ærmet, som man kan malke kunden med. Et af de mere fiffige er, når de forlanger bilen afleveret med tom tank, og da det nærmest er umuligt, indtræder et enormt gebyr for, at de så gør det for en. Dem skal man holde sig fra, for de har også andre tricks. Det rimelige er at leje en bil med fuld tank og aflevere med fuld tank. Desuden kan der være så mange finurligheder om forsikring og skatter, at den reelle pris tordner i vejret. Man kan derfor spare en del ved at leje hos udlejere med realistiske priser. Det er billigt alligevel.
Den engelske Gran Canaria Info har med hjælp af sine 16.000 følgere kåret de bedste udlejere på De Kanariske Øer:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Plus Cars, tlf 928 827 055, www.autospluscar.com
og det lokale Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com
Desuden skulle Rentacar være ok, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com.
De har alle kontorer i lufthavnen og Tenerifes større byer. De har reelle udbudspriser og gode biler, uden gemte forsikringer eller mærkelige benzin-systemer. Man får, hvad man betaler for. Undersøgelsen advarede mod firmaet GoldCar, som mange har haft problemer med. Flere af denne guides læsere advarer desuden om, at Interrent også er fulde af numre, især med forsikringer.
Det er også nogenlunde sikkert at leje gennem de store charterselskaber, fordi de har hånd i hanke med udlejerne. Til gengæld skal man være på vagt over for tilbud på flyselskabernes hjemmesider fx Norwegian. Her har mange haft dårlige erfaringer. Og der er ingen hjælp at hente hos flyselskabet bagefter, de har intet med deres egne tilbud at gøre.
Som standard bør man sikre sig, at en billeje har ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet.
Man skal altid have et kreditkort for at kunne leje, men mindre udbydere vil ofte nægte at acceptere den forsikring, som kortet kan indeholde. Check altid bilens stand ved start og sørg for, at alle fejl og buler er noteret. For at leje bil skal man være 21 år og have haft kørekort i et år. Nogle har dog aldersgrænsen ved 25 år.
Der er pæne rabatter at hente, hvis man lejer bilen i flere dage. I lejen er ansvarsforsikring automatisk inkluderet, og normalt skal man så tegne kaskoforsikring (seguro de casco) og personlig forsikring (seguro personal). Oven i det hele kommer 4% skat.
Parkering
Blå linjer på gaden betyder, at man skal købe parkeringsbillet mellem kl. 14 og 20. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er ca. 1 € pr. time. De er lynhurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og så skal man i gang med en omstændelig proces for at få bilen fri igen.
Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. På hverdage lukker de fleste tankstationer kl. 20 eller 22, og mange har lukket søndag. Benzin koster lidt over 1 € pr. liter (2018).
Færdselsregler
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Brug af sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobiltelefon under kørsel, heller ikke med øretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastigheder: 120 på motorvej. 90 på landevej og 45 i byer.
Trafikale kulturforskelle:
•Man giver et advarende dyt, når man kører ind i skjulte vejsving for at advare modkørende.
•Ved mange kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane fra begge retninger. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen.
•Hvis bilen foran begynder at blinke med det venstre blinklys, kan det naturligvis betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.
Pas på alle de mange regler. Der skal ikke meget til, før spanske betjente kan svinge bødeblokken.
Se Trafikkkultur nedenfor.
Billeje
Det er nemt at leje bil, men man skal se sig for. Der er et væld af udlejningsfirmaer. De lokale hævder at være billigere end de store internationale, men priserne er ofte ret ens, når man først får læst de små bogstaver. Et normalt prisniveau er fra ca. 30-35 € pr. dag.
Man vil se tilbud, der er så billige, at det næsten er for godt til at være sandt. For hvordan tjener man penge på at leje biler ud til 25 kroner om dagen. Det gør man, hvis man har smarte tricks i ærmet, som man kan malke kunden med. Et af de mere fiffige er, når de forlanger bilen afleveret med tom tank, og da det nærmest er umuligt, indtræder et enormt gebyr for, at de så gør det for en. Dem skal man holde sig fra, for de har også andre tricks. Det rimelige er at leje en bil med fuld tank og aflevere med fuld tank. Desuden kan der være så mange finurligheder om forsikring og skatter, at den reelle pris tordner i vejret. Man kan derfor spare en del ved at leje hos udlejere med realistiske priser. Det er billigt alligevel.
Den engelske Gran Canaria Info har med hjælp af sine 16.000 følgere kåret de bedste udlejere på De Kanariske Øer:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com
Plus Cars, tlf 928 827 055, www.autospluscar.com
og det lokale Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com
Desuden skulle Rentacar være ok, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com.
De har alle kontorer i lufthavnen og Tenerifes større byer. De har reelle udbudspriser og gode biler, uden gemte forsikringer eller mærkelige benzin-systemer. Man får, hvad man betaler for. Undersøgelsen advarede mod firmaet GoldCar, som mange har haft problemer med. Flere af denne guides læsere advarer desuden om, at Interrent også er fulde af numre, især med forsikringer.
Det er også nogenlunde sikkert at leje gennem de store charterselskaber, fordi de har hånd i hanke med udlejerne. Til gengæld skal man være på vagt over for tilbud på flyselskabernes hjemmesider fx Norwegian. Her har mange haft dårlige erfaringer. Og der er ingen hjælp at hente hos flyselskabet bagefter, de har intet med deres egne tilbud at gøre.
Som standard bør man sikre sig, at en billeje har ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet.
Man skal altid have et kreditkort for at kunne leje, men mindre udbydere vil ofte nægte at acceptere den forsikring, som kortet kan indeholde. Check altid bilens stand ved start og sørg for, at alle fejl og buler er noteret. For at leje bil skal man være 21 år og have haft kørekort i et år. Nogle har dog aldersgrænsen ved 25 år.
Der er pæne rabatter at hente, hvis man lejer bilen i flere dage. I lejen er ansvarsforsikring automatisk inkluderet, og normalt skal man så tegne kaskoforsikring (seguro de casco) og personlig forsikring (seguro personal). Oven i det hele kommer 4% skat.
Parkering
Blå linjer på gaden betyder, at man skal købe parkeringsbillet mellem kl. 14 og 20. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er ca. 1 € pr. time. De er lynhurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og så skal man i gang med en omstændelig proces for at få bilen fri igen.
Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. På hverdage lukker de fleste tankstationer kl. 20 eller 22, og mange har lukket søndag. Benzin koster lidt over 1 € pr. liter (2018).
Færdselsregler
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Brug af sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobiltelefon under kørsel, heller ikke med øretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastigheder: 120 på motorvej. 90 på landevej og 45 i byer.
Trafikale kulturforskelle:
•Man giver et advarende dyt, når man kører ind i skjulte vejsving for at advare modkørende.
•Ved mange kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane fra begge retninger. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen.
•Hvis bilen foran begynder at blinke med det venstre blinklys, kan det naturligvis betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.
Bøder på vejen
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, helt lovligt. For man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. Og en kanarisk advokat troede, at han var sluppet fri af lovens lange arm, da han kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon under kørsel, som politiet hævdede. Han havde bare holdt hånden op for at klø sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er helt normale bøder som:
-at køre bil uden forsikring: €1500
-at parkere ulovligt: €200
-at køre uden sikkerhedssele: €200
-at tale i mobiltelefon: €200
Men så kan man også få bøder for mere usædvanlige forseelser. For eksempel hvis man:
-vasker sin bil på offentlig vej: €3000
-kører barfodet eller barmavet: €80
-kører i løse sandaler: €80
-smider skod ud ad vinduet: €200
-spiser eller drikker: €100
-sminker sig: €100
-dytter unødvendigt: €80
-hviler sin arm på vinduet: €80
-hører for høj musik: op til €6.000
OBS: Betal en bøde straks, så får man ofte 50% rabat. Klag og så stiger den med 100%.
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan de gøre bilturen til en dyr affære, helt lovligt. For man skal ikke flippe ret meget ud bag rattet, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. Og en kanarisk advokat troede, at han var sluppet fri af lovens lange arm, da han kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon under kørsel, som politiet hævdede. Han havde bare holdt hånden op for at klø sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Der er helt normale bøder som:
-at køre bil uden forsikring: €1500
-at parkere ulovligt: €200
-at køre uden sikkerhedssele: €200
-at tale i mobiltelefon: €200
Men så kan man også få bøder for mere usædvanlige forseelser. For eksempel hvis man:
-vasker sin bil på offentlig vej: €3000
-kører barfodet eller barmavet: €80
-kører i løse sandaler: €80
-smider skod ud ad vinduet: €200
-spiser eller drikker: €100
-sminker sig: €100
-dytter unødvendigt: €80
-hviler sin arm på vinduet: €80
-hører for høj musik: op til €6.000
OBS: Betal en bøde straks, så får man ofte 50% rabat. Klag og så stiger den med 100%.
Taxa
Det er billigt at køre i taxa, og de er lette at praje. De er hvide og har et grønt lys på taget, som lyser libre, når taxaen er ledig. De kører på taxameter. På taxaholdepladser findes også en prisliste for udflugter. Til taxameterprisen kan lægges tillæg, fx for kørsel om natten og på søn- og helligdage - og bagage. Udover de officielle hvide taxaer, er der pirat-taxaer, som man kan få uheldige oplevelser med, når der skal afregnes.
Det er billigt at køre i taxa, og de er lette at praje. De er hvide og har et grønt lys på taget, som lyser libre, når taxaen er ledig. De kører på taxameter. På taxaholdepladser findes også en prisliste for udflugter. Til taxameterprisen kan lægges tillæg, fx for kørsel om natten og på søn- og helligdage - og bagage. Udover de officielle hvide taxaer, er der pirat-taxaer, som man kan få uheldige oplevelser med, når der skal afregnes.
Fodgængere
Man bliver overrasket, når man ser, hvordan biler, busser, lastbiler, alt, slår bremserne i, så snart der er fod i fodgængerfeltet. Det gælder selvfølgelig ikke fodgængerovergange med lysregulering, her skal man stoppe for rødt. Men i uregulerede overgange har fodgængeren førsteret, og den respekteres. Faktisk er det forvirrende for bilisterne, hvis fodgængerne som i Danmark står og afventer for at sikre sig, at de ikke bliver pløjet ned. Kanariere vader nærmest blindt ud i overgangene, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de så også. Som fremmed bilist skal man jo så også huske at stoppe for al trafik i et fodgængerfelt.
Til gengæld kører de over for "grønt for fodgængere", hvis der ikke er fodgængere.
På tommelfingeren
Man kan blaffe over alt på De Kanariske Øer - især på de mindre øer, hvor de lokale også kommer rundt på den måde. Det er vanskeligere at få et lift ved de store feriecentre. Der er altid fare forbundet med denne transportform, men den er ikke større her end i Danmark.
Cykler
Man kan leje almindelige cykler i de fleste byer, men cykelstierne er få, så man bør være forsigtig. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse. Også mountainbikes kan lejes til det mere vildsomme terræn. Prisen er cirka 60 kr. om dagen. Flere fly tillader cykler.
Man vil meget gerne have cykelturister på De Kanariske Øer, så der er skrappe trafikregler, der skal beskytte dem i trafikken. Når man overhaler en cyklist, skal bilisten sikre, at der er en afstand på 2 meter mellem køretøjet og cyklen. Det vil generelt sige, at man kun kan overhale cyklen, hvis man kan bruge vejbanen med modkørende trafik. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 90 km/t skal man reducere farten til 70 km/t, før man overhaler - med 2 meters afstand. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det. 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Knallerter/motorcykler
Både de hurtige motorcykler/scootere og de lidt langsommere knallerter kan lejes i alle feriebyer for ca. 200 kr. om dagen, altså næsten som en bil. Men hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, fordi de ikke kender trafikken. Med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform, og selv øvede bør køre forsigtigt, især ved kørsel i bjergene. Styrthjelm er påbudt for både motorcyklister og knallertkørere.
Man bliver overrasket, når man ser, hvordan biler, busser, lastbiler, alt, slår bremserne i, så snart der er fod i fodgængerfeltet. Det gælder selvfølgelig ikke fodgængerovergange med lysregulering, her skal man stoppe for rødt. Men i uregulerede overgange har fodgængeren førsteret, og den respekteres. Faktisk er det forvirrende for bilisterne, hvis fodgængerne som i Danmark står og afventer for at sikre sig, at de ikke bliver pløjet ned. Kanariere vader nærmest blindt ud i overgangene, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de så også. Som fremmed bilist skal man jo så også huske at stoppe for al trafik i et fodgængerfelt.
Til gengæld kører de over for "grønt for fodgængere", hvis der ikke er fodgængere.
På tommelfingeren
Man kan blaffe over alt på De Kanariske Øer - især på de mindre øer, hvor de lokale også kommer rundt på den måde. Det er vanskeligere at få et lift ved de store feriecentre. Der er altid fare forbundet med denne transportform, men den er ikke større her end i Danmark.
Cykler
Man kan leje almindelige cykler i de fleste byer, men cykelstierne er få, så man bør være forsigtig. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse. Også mountainbikes kan lejes til det mere vildsomme terræn. Prisen er cirka 60 kr. om dagen. Flere fly tillader cykler.
Man vil meget gerne have cykelturister på De Kanariske Øer, så der er skrappe trafikregler, der skal beskytte dem i trafikken. Når man overhaler en cyklist, skal bilisten sikre, at der er en afstand på 2 meter mellem køretøjet og cyklen. Det vil generelt sige, at man kun kan overhale cyklen, hvis man kan bruge vejbanen med modkørende trafik. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 90 km/t skal man reducere farten til 70 km/t, før man overhaler - med 2 meters afstand. Der er ret hårde straffe, hvis man ikke overholder det. 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse.
Knallerter/motorcykler
Både de hurtige motorcykler/scootere og de lidt langsommere knallerter kan lejes i alle feriebyer for ca. 200 kr. om dagen, altså næsten som en bil. Men hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, fordi de ikke kender trafikken. Med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform, og selv øvede bør køre forsigtigt, især ved kørsel i bjergene. Styrthjelm er påbudt for både motorcyklister og knallertkørere.
Færger

Denne badboy sejler mellem Tenerife og La Gomera
Der er flere forbindelser til de andre kanariske øer, hvis man har lyst til en udflugt. Det er især aktuelt for mange, der gerne vil se La Gomera eller en endagstur til Gran Canaria, når man nu er i nabolaget.
Billetter kan købes på nettet. Hvis man køber gennem Direct Ferries på nettet, så sikrer de, at man får det til laveste pris, og ens pas fungerer derefter som billigt, og det fungerer upåklageligt. Men eller kan man købe billet i rejsebureauer eller ved færgelejet. Kom i god tid, for billetsalget stopper 30 min. før afgang.
Til Gran Canaria
Man kan godt nå en dagsudflugt til nabo-øen, Gran Canaria. To færgeruter sejler turen 16 gange dagligt. En til Las Palmas Centrum, en til Gran Canarias Vestkyst.
Naviera Armas sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canaria 5-6 gange dagligt. Når de sejler med katamaran, tager det lidt under to timer, ellers er det tre timer med færge, men en fantastisk flot tur. Fra færgen i Las Palmas kører gratis bus ind til Santa Catalina og busterminalen.
Fred Olsen Express sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Agaete Gran Canarias vestkyst cirka otte gange dagligt i katamaran. Turen tager ca. 1 1/2 time. Dertil skal man lægge bus fra Agaete til Las Palmas på 25 minutter.
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan blive alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker om komfort. Endagsture er ofte på tilbud til 200 kr.
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren.
Til La Gomera
Overfarten tager ca. 1 time. Der er afgange hele dagen med:
Fred Olsens katamaran, fra Los Cristianos bl.a. kl. 9. Tilbage bl.a. kl. 17.30
Naviera Armas færger, fra Los Cristianos bl.a. kl. 8.30, Tilbage bl.a. kl. 16.30
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel, men en returbillet på €44 er normal.
Der er også færgeforbindelser til La Palma og Hierro, men ikke dagligt.
Det tager ca. 2 timer til La Palma og 4 timer til Hierro.
Læs mere på rederiernes hjemmesider:
Fred. Olsen, www.fredolsen.es
Naviera Armas, www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Trasmediterranea, www.trasmediterranea.es.
OBS! Vær opmærksom på, at de ustandseligt ændrer på tiderne, så gå ind på hjemmesiderne eller se på tidstavlerne ved havnen, det er det mest pålidelige.
Billetter kan købes på nettet. Hvis man køber gennem Direct Ferries på nettet, så sikrer de, at man får det til laveste pris, og ens pas fungerer derefter som billigt, og det fungerer upåklageligt. Men eller kan man købe billet i rejsebureauer eller ved færgelejet. Kom i god tid, for billetsalget stopper 30 min. før afgang.
Til Gran Canaria
Man kan godt nå en dagsudflugt til nabo-øen, Gran Canaria. To færgeruter sejler turen 16 gange dagligt. En til Las Palmas Centrum, en til Gran Canarias Vestkyst.
Naviera Armas sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canaria 5-6 gange dagligt. Når de sejler med katamaran, tager det lidt under to timer, ellers er det tre timer med færge, men en fantastisk flot tur. Fra færgen i Las Palmas kører gratis bus ind til Santa Catalina og busterminalen.
Fred Olsen Express sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Agaete Gran Canarias vestkyst cirka otte gange dagligt i katamaran. Turen tager ca. 1 1/2 time. Dertil skal man lægge bus fra Agaete til Las Palmas på 25 minutter.
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan blive alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker om komfort. Endagsture er ofte på tilbud til 200 kr.
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren.
Til La Gomera
Overfarten tager ca. 1 time. Der er afgange hele dagen med:
Fred Olsens katamaran, fra Los Cristianos bl.a. kl. 9. Tilbage bl.a. kl. 17.30
Naviera Armas færger, fra Los Cristianos bl.a. kl. 8.30, Tilbage bl.a. kl. 16.30
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel, men en returbillet på €44 er normal.
Der er også færgeforbindelser til La Palma og Hierro, men ikke dagligt.
Det tager ca. 2 timer til La Palma og 4 timer til Hierro.
Læs mere på rederiernes hjemmesider:
Fred. Olsen, www.fredolsen.es
Naviera Armas, www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Trasmediterranea, www.trasmediterranea.es.
OBS! Vær opmærksom på, at de ustandseligt ændrer på tiderne, så gå ind på hjemmesiderne eller se på tidstavlerne ved havnen, det er det mest pålidelige.
Fly
Hvis man vil se andre kanariske øer hurtigt, flyver det spanske luftfartsselskab Binter i pendulfart mellem alle syv øer. Man kan få særdeles billige billetter, ca. 100 kr. pr vej – hvis man tager dagens tilbud, så det kan være billigere at flyve end at tage færger. Billetter købes hos agenter på øerne. Der er 25-50 minutters flyvning mellem øerne. Bemærk, at alle flyvninger til andre øer, har afgang fra lufthavnen i NORD.
Hvis man vil se andre kanariske øer hurtigt, flyver det spanske luftfartsselskab Binter i pendulfart mellem alle syv øer. Man kan få særdeles billige billetter, ca. 100 kr. pr vej – hvis man tager dagens tilbud, så det kan være billigere at flyve end at tage færger. Billetter købes hos agenter på øerne. Der er 25-50 minutters flyvning mellem øerne. Bemærk, at alle flyvninger til andre øer, har afgang fra lufthavnen i NORD.