Gratis Guide til Tenerife
  • Home
  • Om os
  • ØEN RUNDT:
  • Santa Cruz
  • La Laguna
  • Puerto de la Cruz
  • Nordkysten
  • Teide
  • Vestkysten
    • Los Cristianos
  • UDFLUGTER:
    • Loro Parque
    • En tur i Helvede
    • Siam Park
    • Pyramiderne
    • Teresitas stranden
    • Gomera
  • Tenerife for børn
  • FAKTA OM ØEN:
  • Canarierne
    • Kulturliv
  • Geografi
    • Dyr på Tenerife
    • Tenerifes Planter
  • Mad
  • Historie
  • DET PRAKTISKE
    • Trafik på Tenerife
    • Ud at spise Tenerife
    • Aktiv Ferie
    • Indkøb
    • Camping på Tenerife
  • Rejsetips A-Z
  • Tenerife-historier

Trafik på Tenerife

Alt om trafik på Tenerife: Bil, Billeje, Busser, Cykler, Færger, Taxa og tomle

​

Bil på Tenerife

Picture
De fleste lejer bil et par dage
Selv i fjerne egne er der gode veje, og de bliver vedligeholdt - der er altid vejarbejde. For på Tenerife elsker man at køre bil. Og der er mange af dem. Faktisk ligeså mange biler som indbyggere, uanset alder.
Man kan være fristet til at køre stærkt, men vær opmærksom på de mange pludselige, skarpe sving, voldsomme stigninger og nedkørsler. Bortset fra motorvejen TF1 - må man regne med en del hårnålekørsel.
Pas på alle de mange regler. Der skal ikke meget til, før spanske betjente kan svinge bødeblokken.


Se Trafikkultur nedenfor.
​
Billeje
Det er nemt at leje bil, men man skal se sig for. Der er et væld af udlejningsfirmaer. De lokale hævder at være billigere end de internationale, men priserne er ofte ret ens, når man først får læst de små bogstaver. Et normalt prisniveau er fra ca. 40 € pr. dag. Langt mere end før coronaen. Under epidemien blev hundredvis af overflødige udlejningsbiler eksporteret til fastlandet. Da efterspørgslen igen steget, var det svært ved at skaffe biler, fordi der blev  mangel på reservedele. Og få biler giver: højere priser.
Men det er stadig billigt. Alt for ofte, fordi udlejer har smarte tricks i ærmet, så man kan malke kunden, helst lige før flyet går, så man ikke har tid til at skændes. Et af de fiffige er, at man ikke afleverer bilen med tom tank, for det er nærmest umuligt at køre efter, men så indtræder et gebyr. Og så selv om de tjener penge på den overflødige benzin. De typer skal man holde sig fra, for de har masser af andre tricks. Det rimelige er at leje en bil med fuld tank og aflevere med fuld tank. Desuden kan de mange finurligheder med forsikring og skatter, så den reelle pris tordner i vejret. Spar en masse irritation og penge og lej hos udlejere med realistiske priser. Det er billigt alligevel.
Den engelske Gran Canaria Info har med hjælp af sine 16.000 følgere kåret de bedste udlejere på De Kanariske Øer:
Autoreisen, tlf. 922 392 216,
autoreisen.com
Plus Cars, tlf 928 827 055, www.autospluscar.com
og det lokale Cicar, tlf.
922 751 125,
cicar.com
Desuden skulle Rentacar være ok, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com.
​De har alle kontorer i lufthavnen og Tenerifes større byer. De har reelle udbudspriser og gode biler, uden gemte forsikringer eller mærkelige benzin-systemer. Man får, hvad man betaler for.
Undersøgelsen advarede derimod imod firmaet GoldCar, som mange har problemer med. Flere af denne guides læsere advarer desuden om, at Interrent også er fulde af numre, især med forsikringer.
Det er sikkert at leje gennem charterselskaber, for de har hånd i hanke med udlejerne. Til gengæld skal man være på vagt over for flyselskabernes tilbud fx Norwegian. Her har mange haft dårlige erfaringer. Og der er ingen hjælp at hente hos flyselskabet, de har intet med deres egne tilbud at gøre.
FØR DU LEJER
Som standard bør man sikre sig, at en billeje har ubegrænset kilometer, alle skatter og forsikring inkluderet. 
Man skal have et kreditkort for at kunne lejr. Hvis du er forsikret gennem et kreditkort, så hav det på skrift, eller er der mange udlejere, der ikke vil acceptere det. Check bilens stand før start og sørg for, at alle fejl og buler er noteret og fotograferet. For at leje bil skal man være 21 år og have haft kørekort i et år. Men der er mange, der selv fastsætter en aldersgrænse ved 25 år.
Jo flere dage, du lejer, jo billigere pr. dag. I lejen er ansvarsforsikring automatisk inkluderet, og normalt skal man så tegne kaskoforsikring (seguro de casco) og personlig forsikring (seguro personal). Oven i det hele kommer 4% skat. 

PictureBenzin er bare billigt
Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle udlejningsbiler kører på blyfri 95 oktan. På hverdage lukker de fleste tankstationer kl. 20 eller 22, og mange har lukket søndag. Benzin er billigere her end i Spanien, ca. €1,20 pr. liter (2022).

Færdselsregler
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skiltningen er nem at forstå. Brug af sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobiltelefon under kørsel, heller ikke med øretelefoner. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastigheder: 120 på motorvej. 90 på landevej og 45 i byer.

Parkering
Blå linjer på gaden betyder, at man skal købe parkeringsbillet mellem kl. 14 og 20. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er ca. 1 € pr. time. De er lynhurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og så skal man i gang med en omstændelig proces for at få bilen fri igen.

Trafikale kulturforskelle:
•Man giver et advarende dyt, når man kører ind i skjulte vejsving for at advare modkørende.
•Ved mange kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane fra begge retninger. Det giver bøde at svinge til venstre uden at bruge halv-rundkørslen.
•Hvis bilen foran begynder at blinke med det venstre blinklys, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.

Bøder på vejen
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, kan bilturen blive en dyr affære, for man skal ikke vippe ret meget med ørerne, før bødeblokken lyner. En bilist fik en bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En kunne bevise, at han ikke havde talt i mobiltelefon. Han mente, at bare havde kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet.
Almindelige bøder for ulovlig parkering, køre uden sikkerhedssele, tale i mobil, er €200. Vilde bøder får man for at vaske bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80). Og hvis man hører for høj musik (op til 
€6.000), afhængig af musiksmag.
​OBS: Betal en bøde straks, så får du 50% rabat. Klag, så stiger den med 100%.

Busser på Tenerife

Picture
Tenerife har et godt net af buslinjer, der køres af selskabet TITSA. De når næsten alle afkroge på øen, hvis man er tålmodig. Det er nemlig ikke alle busser, der kommer - og slet ikke til tiden.

Bustider på Tenerife:
De store ruter kan man regne med:
111 Los Cristianos-Santa Cruz - 103   Puerto de la Cruz-Santa Cruz
Men så begynder det at knibe. Selv vigtige ruter mellem feriebyerne kører så ringe, at hoteller indsætter
egne busser. Så, tålmodighed. Og kom i god tid før den planlagte afgangstid, for de kører ligeså gerne for tidligt som for sent. Vejledende køretider får man på www.titsa.com og på stoppestedet. Brug appen, Moovit, men med omtanke.

Buspriser på Tenerife
Det er rasende billigt. Den længste tur - fra lufthavn syd til Puerto de la Cruz koster ca. €14 - det er 1 1/2 times kørsel. Den meget brugte tur mellem Puerto de la Cruz og Santa Cruz koster €5.25. De korte ture koster €1.45. Hav altid næsten lige penge klar, for chaufførerne giver ikke altid tilbage på store sedler, og man kommer ikke med på medlidenhed, for de kanariske buschauffører er skrappe. Man kan også betale med kort. Billetten skal opbevares under turen, der kommer kontrol. Rejsekortet Tenma Card, giver 30 pct. i rabat. Det er ikke indviklet at få kortet, men indviklet nok til, at man skal være væk i længere tid for at gide.
​
Bustips til Tenerife:

*En bus kaldes guagua (udtales “wa-wa”), og de er grønne.
*Tag bus til hovedstaden, så slipper du for intens trafik og parkeringsproblemer.
*Husk en trøje til længere ture. Der er aircondition i busserne, og de bruger den.
*Vink til chaufføren, når bussen nærmer sig dit stoppested, uanset om der står flere, for hvis man ikke vinker, kører han bare videre.
*
På længere ruter køres ikke med stående passagerer, derfor kan man få en lang næse, når bussen kører forbi. Derfor stå på ved endestationer eller tæt på dem. hvis det er  muligt.

Se de enkelte busnumre under de enkelte byer.
​
Lufthavnsbus:
Ekspres-bus (linje 40) mellem lufthavn-Syd og Adeje med stop i Los Cristianos. Billet €3,70. Mellem lufthavn-Syd og Santa Cruz kører linje 111. Direkte rute med få stop mellem lufthavn-Syd og Puerto de la Cruz er linje 343, billet €13,55. Der er store informationstavler ved busstoppestederne, der fortæller om næste afgang på hver rute.

PictureSådan tager du hensyn til cyklister
​Cykler
Man kan leje cykler i de fleste byer, og selv om der kun er få cykelstier, er der maser af cykler på gaden, især uden for byerne. Men det er mere træning end udflugtscykling.
Så man bør være forsigtig. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse. Også mountainbikes kan lejes til det vildsomme terræn. Prisen er cirka 60 kr. om dagen. Flere fly tillader cykler.

Man vil meget have cykelturister på Tenerife, derfor er der skrappe
trafikregler, der skal beskytte dem. Når man overhaler en cyklist, skal bilisten sikre sig, at der er en afstand på 2 meter mellem køretøjet og cyklen. Det vil generelt sige, at man kun kan overhale cykler, hvis man kan bruge vejbanen med modkørende trafik. Desuden SKAL man nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 80 km/t, skal man reducere farten til 60 km/t, før man overhaler - med 2 meters afstand. Der er hårde straffe, hvis man ikke overholder det. 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde. ​

Færger på Tenerife

Picture
Denne badboy sejler mellem Tenerife og La Gomera
Der er flere forbindelser til de andre kanariske øer, hvis man har lyst til en udflugt. Det gælder især La Gomera, som er nem at besøge på en endagstur fra Tenerife. Men mange skal også lige et smut til Gran Canaria, mens de er i nabolaget.
Billetter købes på nettet. Direct Ferries garanterer laveste pris, og med dem fungerer ens pas som billet. Det fungerer upåklageligt. Men ellers kan man købe billet i bureauer eller ved færgelejet. Kom i god tid, for billetsalget stopper 30 min. før afgang.

Til La Gomera
Overfarten tager ca. 1 time., og der er mange afgange hele dagen fra Los Cristianos:
Fred Olsens katamaran, bl.a. kl. 9. Retur bl.a. kl. 17.30
Naviera Armas færger, bl.a. kl. 8.30, Retur bl.a. kl. 16.30
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel, men en returbillet på €44 er normal.
Der er også færgeforbindelser til La Palma og Hierro, men ikke dagligt.
Det tager ca. 2 timer til La Palma og 4 timer til Hierro.
Læs mere på rederiernes hjemmesider:
Fred. Olsen, www.fredolsen.es
Naviera Armas, www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Trasmediterranea, www.trasmediterranea.es.

​OBS! De ændrer ofte tiderne, så gå ind på hjemmesiderne eller se tidstavler ved havnen.

Til Gran Canaria
Man kan godt nå en dagsudflugt til nabo-øen. To færgeruter sejler turen 16 gange dagligt. En til Las Palmas Centrum, en til Gran Canarias Vestkyst.
Naviera Armas sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canaria 5-6 gange dagligt. Når de sejler med katamaran, tager det lidt under to timer, ellers er det tre timer med færge, men en fantastisk flot tur. Fra færgen i Las Palmas kører gratis bus ind til Santa Catalina og busterminalen.

Fred Olsen Express sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Agaete på Gran Canarias vestkyst cirka otte gange dagligt i katamaran. Turen tager ca. 1 1/2 time. Dertil skal man lægge buskørsel fra Agaete til Las Palmas på 25 minutter.
Billetpriserne er mildest talt svævende. Det kan blive alt fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og egne ønsker om komfort. Endagsture er ofte på tilbud til 200 kr.
Hvis man køber billet over nettet, fx Direct Ferries, skal man blot vise pas til kontrolløren.

Picture

Færger til Spanien

Vil du have bilen med, er det faktisk ikke svært. Det kræver bare lidt tid. For rederiet Fred. Olsen sejler mellem Tenerife og den spanske kystby, Huelva, to gange om ugen. 30.000 tog turen i 2021, dobbelt så mange som året før. Man sejler med færgen, Marie Curie, der fræser afsted med 24 knob. Og man kan betale sig til alt fra en liggestol til luksuskahyt. Startpriser fra €27, men det normale ligger på omkring 100 for turen, der tager 33 timer. Og jo, man må tage hunden med sig op på færgen.
​Fly
Hvis man vil se andre kanariske øer hurtigt, flyver det spanske luftfartsselskab Binter i pendulfart mellem alle syv øer. Man kan få billetter til ca. 100 kr. pr vej – hvis man tager dagens tilbud, så det kan være billigere at flyve end at sejle. Billetter købes hos agenter på øerne. Der er 25-50 minutters flyvning mellem øerne. Bemærk, at flyvninger til andre øer afgår fra lufthavnen i NORD.
Fodgængere
Man bliver overrasket, når man ser, hvordan biler, busser, lastbiler, alt, slår bremserne i, så snart der er fod i fodgængerfeltet. Det gælder selvfølgelig ikke fodgængerovergange med lysregulering, her skal man stoppe for rødt. Men i uregulerede overgange har fodgængeren førsteret, og den respekteres. Faktisk er det forvirrende for bilisterne, hvis fodgængerne som i Danmark står og afventer for at sikre sig, at de ikke bliver pløjet ned. Kanariere vader nærmest lindt ud i overgangene, fuldstændig sikre på at bilerne stopper. Og det gør de så også. Som fremmed bilist skal man selv huske at stoppe for al trafik i et fodgængerfelt.
Til gengæld kører de over for "grønt for fodgængere", hvis der ikke er fodgængere.

​Knallerter/motorcykler
Både de hurtige motorcykler/scootere og de lidt langsommere knallerter kan lejes i alle feriebyer for ca. 200 kr. om dagen, altså næsten som en bil. Men hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, fordi de ikke kender trafikken. Med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform, og selv øvede bør køre forsigtigt, især ved kørsel i bjergene. Styrthjelm er påbudt for både motorcyklister og knallertkørere.
​Taxa
Det er billigt at køre i taxa, og de er lette at praje. De er hvide og har et grønt lys på taget, som lyser libre, når taxaen er ledig. De kører på taxameter. På taxaholdepladser findes også en prisliste for udflugter. Til taxameterprisen kan lægges tillæg, fx for kørsel om natten og på søn- og helligdage - og bagage. Udover de officielle hvide taxaer, er der pirat-taxaer, som man kan få uheldige oplevelser med, når der skal afregnes.

Private transfers

Det breder sig i lufthavnen, hvor flere og flere betaler sig for særtransport fra lufthavnen til hotel - og retur. Men det bruges også efterhånden på mange andre måder, hvor man gerne vil hentes og bringes til og fra døren - og med privat chauffør. Det er faktisk ikke så dyrt, og det er i hvert fald bekvemt.
Der er forskellige udbydere, som stort set alle har alle tilbud, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra. Sig til, hvis du vil anbefale nogen, for det er jo nyt for de fleste.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com

Tommelfingeren
Man kan blaffe over alt på De Kanariske Øer - især på de mindre øer, hvor de lokale også kommer rundt på den måde. Det er vanskeligere at få et lift ved de store feriecentre. Der er altid fare forbundet med denne transportform, men den er ikke større her end i Danmark.
​​

Tilbage til hovedmenuen

         Støt Gratis Guide til Tenerife

Guiden lever af dine venlige bidrag - 20 kr. er fint - på MobilePay tlf. 20216673