Trafik på Tenerife
Alt om trafik på Tenerife: Bil, Billeje, Cykler, Færger, Taxa og tomle
Se særskilt afsnit om BUSSER.
Se særskilt afsnit om BUSSER.
Bil på Tenerife
De fleste lejer bil et par dage
Selv i fjerne egne er der gode veje, og de bliver vedligeholdt - der er altid vejarbejde. For på Tenerife elsker man at køre bil. Og der er mange af dem, også for mange, så det bliver trangt engang imellem. Der er ligeså mange biler som indbyggere, uanset alder. Man kan være fristet til at køre stærkt, men vær opmærksom på pludselige, skarpe sving, voldsomme stigninger og nedkørsler. Bortset fra motorvejen TF1 - må man regne med en del hårnålekørsel.
Pas på de mange regler. Der skal ikke meget til, før spanske betjente svinger bødeblokken.
Se Trafikkultur nedenfor.
Billeje
Det er nemt at leje bil, men man skal være heldig at få fat i en. Det skyldes dels den elendige kollektive trafik, dels det stigende antal turister.
Der er masser af udlejningsfirmaer, men når det kommer til stykket, og man får læst alt med småt, er priserne ofte ret ens. En normal pris for en normal bil er fra ca. 40 € pr. dag. Vær opmærksom på udlejere, der har smart tricks, der skal malke kunden, fx vil nogen have, at man skal aflevere bilen med tom tank, og det er nærmest umuligt at køre efter, og så træder et gebyr i kraft. Hvis man hører, at det er et krav, så skynd dig væk. Det rimelige er at leje en bil med fuld tank og aflevere med fuld tank. Dertil er der et utal af finurligheder med forsikring og skatter, der får prisen til at tordne i vejret. Lej hos selskaber med reelle priser.
Disse selskaber, har denne guide, gode erfaringer med:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com (udpeget som verdens bedste i 2023)
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com (udpeget som Spaniens bedste i 2024)
Plus Cars, tlf 928 827 055, www.autospluscar.com
Rentacar, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com.
Her får man god betjening, ingen skjulte gebyrer og gode biler.
Derimod skal man holde sig fra GoldCar og Interrent - de er fulde af numre.
Det er ok sikkert at leje gennem charterselskaber, for de har hånd i hanke med udlejerne. Til gengæld skal man være på vagt over for fx Norwegian, for selskabet har intet med deres egne tilbud at gøre.
FØR DU LEJER
Sørg for, at billeje omfatter ubegrænset kilometer, skatter og forsikring inkluderet. Hvis du er forsikret gennem et kreditkort, så hav det på skrift, ellers vil mange udlejere ikke acceptere det. Check bilens stand før start og sørg for, at alle fejl og buler er noteret og fotograferet. For at leje bil skal man være 21 år og have haft kørekort i et år. Men flere fastsætter en aldersgrænse ved 25 år. Jo flere dage, du lejer, jo billigere pr. dag. I lejen er ansvarsforsikring automatisk inkluderet, men normalt skal man så tegne kaskoforsikring (seguro de casco) og personlig forsikring (seguro personal). Oven i det hele kommer 4% skat.
Pas på de mange regler. Der skal ikke meget til, før spanske betjente svinger bødeblokken.
Se Trafikkultur nedenfor.
Billeje
Det er nemt at leje bil, men man skal være heldig at få fat i en. Det skyldes dels den elendige kollektive trafik, dels det stigende antal turister.
Der er masser af udlejningsfirmaer, men når det kommer til stykket, og man får læst alt med småt, er priserne ofte ret ens. En normal pris for en normal bil er fra ca. 40 € pr. dag. Vær opmærksom på udlejere, der har smart tricks, der skal malke kunden, fx vil nogen have, at man skal aflevere bilen med tom tank, og det er nærmest umuligt at køre efter, og så træder et gebyr i kraft. Hvis man hører, at det er et krav, så skynd dig væk. Det rimelige er at leje en bil med fuld tank og aflevere med fuld tank. Dertil er der et utal af finurligheder med forsikring og skatter, der får prisen til at tordne i vejret. Lej hos selskaber med reelle priser.
Disse selskaber, har denne guide, gode erfaringer med:
Autoreisen, tlf. 922 392 216, autoreisen.com (udpeget som verdens bedste i 2023)
Cicar, tlf. 922 751 125, cicar.com (udpeget som Spaniens bedste i 2024)
Plus Cars, tlf 928 827 055, www.autospluscar.com
Rentacar, tlf. 902 995 950, rentacar.canarias.com.
Her får man god betjening, ingen skjulte gebyrer og gode biler.
Derimod skal man holde sig fra GoldCar og Interrent - de er fulde af numre.
Det er ok sikkert at leje gennem charterselskaber, for de har hånd i hanke med udlejerne. Til gengæld skal man være på vagt over for fx Norwegian, for selskabet har intet med deres egne tilbud at gøre.
FØR DU LEJER
Sørg for, at billeje omfatter ubegrænset kilometer, skatter og forsikring inkluderet. Hvis du er forsikret gennem et kreditkort, så hav det på skrift, ellers vil mange udlejere ikke acceptere det. Check bilens stand før start og sørg for, at alle fejl og buler er noteret og fotograferet. For at leje bil skal man være 21 år og have haft kørekort i et år. Men flere fastsætter en aldersgrænse ved 25 år. Jo flere dage, du lejer, jo billigere pr. dag. I lejen er ansvarsforsikring automatisk inkluderet, men normalt skal man så tegne kaskoforsikring (seguro de casco) og personlig forsikring (seguro personal). Oven i det hele kommer 4% skat.
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673
Benzin
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle benzinbiler kører på blyfri 95 oktan. På hverdage lukker de fleste tankstationer kl. 20 eller 22, og mange har lukket søndag. Benzin er billigere end i Spanien, ca. €1,20 pr. liter (2022).
Færdselsregler
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skilte er nemme at forstå. Sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobiltelefon under kørsel. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastigheder: 120 på motorvej. 90 på landevej og 45 i byer.
Parkering
Blå linjer på gaden betyder, at man skal købe parkeringsbillet. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er ca. 0,35 € pr. minut. De er lynhurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er ret besværligt at få bilen fri igen.
Trafikale kulturforskelle:
•Man giver et advarende dyt, når man kører ind i skjulte sving for at advare modkørende.
•Ved mange kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane fra modsatte retning.
•Hvis bilen foran begynder at blinke med det venstre blinklys, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.
SE OGSÅ DE SÆRLIGE REGLER FOR OVERHALING AF CYKLER, under cykler.
Benzin sælges som 95 og 98 oktan og blyfri (sin plomo). Næsten alle benzinbiler kører på blyfri 95 oktan. På hverdage lukker de fleste tankstationer kl. 20 eller 22, og mange har lukket søndag. Benzin er billigere end i Spanien, ca. €1,20 pr. liter (2022).
Færdselsregler
Færdselsreglerne er stort set som i Danmark, og skilte er nemme at forstå. Sikkerhedsseler er obligatorisk. Børn under 14 år skal sidde på bagsædet. Det er ikke tilladt at tale i mobiltelefon under kørsel. Man må slet ikke have noget i ørerne. Promillegrænsen er 0,25. Hastigheder: 120 på motorvej. 90 på landevej og 45 i byer.
Parkering
Blå linjer på gaden betyder, at man skal købe parkeringsbillet. Hvide linjer betyder gratis parkering, og gule betyder parkering forbudt. Parkering i P-huse eller P-områder er ca. 0,35 € pr. minut. De er lynhurtige med blokvognen, hvis man parkerer ulovligt, og det er ret besværligt at få bilen fri igen.
Trafikale kulturforskelle:
•Man giver et advarende dyt, når man kører ind i skjulte sving for at advare modkørende.
•Ved mange kryds er der en halvrundkørsel i højre side af vejen. Den skal man køre ind på, når man ønsker at dreje til venstre. Dermed blokerer man ikke for ligeud-kørende trafik, mens man venter på klar bane fra modsatte retning.
•Hvis bilen foran begynder at blinke med det venstre blinklys, kan det betyde, at han vil til venstre, men det kan også betyde, at han sænker farten.
SE OGSÅ DE SÆRLIGE REGLER FOR OVERHALING AF CYKLER, under cykler.
Bøder på vejen
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, skal man ikke vippe meget med ørerne, før bødeblokken lyner. En bilist fik bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En afviste, at han havde talt i mobiltelefon, han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet. Bøder for ulovlig parkering, køre uden sikkerhedssele, tale i mobil er €200. Vaske bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80), høre for høj musik (op til €6.000). OBS: Betal bøden straks, og få 50% rabat.
Hvis spanske betjente er i dårligt humør, skal man ikke vippe meget med ørerne, før bødeblokken lyner. En bilist fik bøde på €80 for at bide negle under kørsel. En afviste, at han havde talt i mobiltelefon, han havde bare kløet sig i øret. Det gav en bøde på €60, for begge hænder skal være på rattet. Bøder for ulovlig parkering, køre uden sikkerhedssele, tale i mobil er €200. Vaske bil på offentlig vej (€3000), køre barfodet, i løse sandaler eller i bar mave (€80), høre for høj musik (op til €6.000). OBS: Betal bøden straks, og få 50% rabat.
Cykler
Man kan leje cykler i de fleste byer, og selv om der kun er få cykelstier, er der masser af cykler, især uden for byerne. Men det er mere træning end udflugter. Så vær forsigtig. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse. Også mountainbikes kan lejes for cirka 60 kr. om dagen. Flere fly tillader cykler.
Man vil meget gerne have cykelturister på Tenerife, derfor er der skrappe trafikregler, der skal beskytte dem. Når man overhaler en cyklist, skal bilisten sikre sig en afstand på to meter mellem bilen og cyklen. Det vil generelt sige, at man kun kan overhale cykler, hvis man kan bruge modkørende vejbane. Desuden SKAL man under overhalingen nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 80 km/t, skal man reducere sin fart til 60 km/t, før man overhaler - med 2 meters afstand. Der er hårde straffe, hvis man ikke overholder det. 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde.
Man kan leje cykler i de fleste byer, og selv om der kun er få cykelstier, er der masser af cykler, især uden for byerne. Men det er mere træning end udflugter. Så vær forsigtig. Cykelhjelm er påbudt uden for bymæssig bebyggelse. Også mountainbikes kan lejes for cirka 60 kr. om dagen. Flere fly tillader cykler.
Man vil meget gerne have cykelturister på Tenerife, derfor er der skrappe trafikregler, der skal beskytte dem. Når man overhaler en cyklist, skal bilisten sikre sig en afstand på to meter mellem bilen og cyklen. Det vil generelt sige, at man kun kan overhale cykler, hvis man kan bruge modkørende vejbane. Desuden SKAL man under overhalingen nedsætte hastigheden med 20 km/t i forhold til den stedlige hastighedsbegrænsning. Det vil sige, at hvis man vil overhale en cykel på en vej, hvor bilerne må køre 80 km/t, skal man reducere sin fart til 60 km/t, før man overhaler - med 2 meters afstand. Der er hårde straffe, hvis man ikke overholder det. 3 klip i kørekortet og et par tusinder kroner i bøde.
Færger på Tenerife
Denne badboy sejler mellem Tenerife og La Gomera
Der er flere forbindelser til de andre kanariske øer, hvis man har lyst til en udflugt. Det gælder især La Gomera, som er nem at besøge på en endagstur fra Los Cristianos. Men mange vil også et smut til Gran Canaria, mens de er i nabolaget.
Billetter købes på nettet. Direct Ferries garanterer laveste pris, og med dem fungerer ens pas som billet. Det fungerer upåklageligt. Men ellers kan man købe billet i bureauer eller ved færgelejet. Kom i god tid, for billetsalget stopper 30 min. før afgang. Har du meget bagage med, har begge selskaber en service, så man kan aflevere den, inden man går ombord, så man ikke skal slæbe rundt med det på færgen. Fred. Olsen tager €1 for et aflåst bagagerum, der trilles ombord.
Til La Gomera
Overfarten tager ca. 1 time, og der er afgange hele dagen fra Los Cristianos:
Fred Olsens katamaran, bl.a. kl. 9. Retur bl.a. kl. 17.30
Naviera Armas færger, bl.a. kl. 8.30, Retur bl.a. kl. 16.30
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas som billet. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel, men en returbillet på €44 er normal.
Der er færgeforbindelser til La Palma og Hierro, men ikke dagligt. Det tager ca. 2 timer til La Palma og 4 timer til Hierro. Læs mere på rederiernes hjemmesider:
Fred. Olsen, www.fredolsen.es
Naviera Armas, www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Trasmediterranea, www.trasmediterranea.es.
OBS! De ændrer ofte tiderne, så gå ind på hjemmesiderne eller se tidstavler ved havnen.
Til Gran Canaria
Man kan godt nå en dagsudflugt til nabo-øen. To færgeruter sejler turen 16 gange dagligt. En til Las Palmas Centrum, en til Gran Canarias Vestkyst.
Naviera Armas sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canaria 5-6 gange dagligt. Med katamaran tager det lidt under to timer, ellers er det tre timer med færge, en fantastisk flot tur. Fra færgelejet i Las Palmas er der gratis bus til byen.
Fred Olsen Express sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Agaete på Gran Canarias vestkyst cirka otte gange dagligt i katamaran. Turen tager ca. 1 1/2 time. Derefter er der bus fra Agaete til Las Palmas på 25 minutter.
Billetpriserne er svævende, fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og komfort. Endagsture er ofte på tilbud til 200 kr.
OBS. Turen mellem de to øer, kan være lidt hård, for der er stærk strøm og ret dybt hav.
Billetter købes på nettet. Direct Ferries garanterer laveste pris, og med dem fungerer ens pas som billet. Det fungerer upåklageligt. Men ellers kan man købe billet i bureauer eller ved færgelejet. Kom i god tid, for billetsalget stopper 30 min. før afgang. Har du meget bagage med, har begge selskaber en service, så man kan aflevere den, inden man går ombord, så man ikke skal slæbe rundt med det på færgen. Fred. Olsen tager €1 for et aflåst bagagerum, der trilles ombord.
Til La Gomera
Overfarten tager ca. 1 time, og der er afgange hele dagen fra Los Cristianos:
Fred Olsens katamaran, bl.a. kl. 9. Retur bl.a. kl. 17.30
Naviera Armas færger, bl.a. kl. 8.30, Retur bl.a. kl. 16.30
Hvis man køber billet over nettet, f.eks. Direct Ferries, skal man blot vise pas som billet. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel, men en returbillet på €44 er normal.
Der er færgeforbindelser til La Palma og Hierro, men ikke dagligt. Det tager ca. 2 timer til La Palma og 4 timer til Hierro. Læs mere på rederiernes hjemmesider:
Fred. Olsen, www.fredolsen.es
Naviera Armas, www.navieraarmas.com/en/horarios_en
Trasmediterranea, www.trasmediterranea.es.
OBS! De ændrer ofte tiderne, så gå ind på hjemmesiderne eller se tidstavler ved havnen.
Til Gran Canaria
Man kan godt nå en dagsudflugt til nabo-øen. To færgeruter sejler turen 16 gange dagligt. En til Las Palmas Centrum, en til Gran Canarias Vestkyst.
Naviera Armas sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Las Palmas de Gran Canaria 5-6 gange dagligt. Med katamaran tager det lidt under to timer, ellers er det tre timer med færge, en fantastisk flot tur. Fra færgelejet i Las Palmas er der gratis bus til byen.
Fred Olsen Express sejler mellem Santa Cruz de Tenerife og Agaete på Gran Canarias vestkyst cirka otte gange dagligt i katamaran. Turen tager ca. 1 1/2 time. Derefter er der bus fra Agaete til Las Palmas på 25 minutter.
Billetpriserne er svævende, fra 200 til 700 kroner, afhængig af udbud og efterspørgsel og komfort. Endagsture er ofte på tilbud til 200 kr.
OBS. Turen mellem de to øer, kan være lidt hård, for der er stærk strøm og ret dybt hav.
Færger til Spanien
Vil du have bilen med, kan man sejle med Fred. Olsen fra den spanske kystby, Huelva, to gange om ugen. 30.000 tog turen i 2021, dobbelt så mange som året før. Man sejler med færgen, Marie Curie. Man kan betale sig til alt fra liggestol til luksuskahyt. Startpriser fra €27, men normalt koster fra €100. Turen tager 33 timer. Og jo, man må tage hunden med.
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673
Fly
Hvis man vil se andre kanariske øer hurtigt, flyver både Canary Fly og Binter i pendulfart mellem alle syv øer. Man kan få billetter til ca. 100 kr. pr vej – med dagens tilbud, så det kan være billigere at flyve end at sejle. Billetter købes på nettet, og det fungerer perfekt. Der er 25-50 minutters flyvning mellem øerne. Bemærk, mange fly afgår fra NORD.
Hvis man vil se andre kanariske øer hurtigt, flyver både Canary Fly og Binter i pendulfart mellem alle syv øer. Man kan få billetter til ca. 100 kr. pr vej – med dagens tilbud, så det kan være billigere at flyve end at sejle. Billetter købes på nettet, og det fungerer perfekt. Der er 25-50 minutters flyvning mellem øerne. Bemærk, mange fly afgår fra NORD.
Fodgængere
Man bliver overrasket, når man ser, hvordan biler, busser, lastbiler, alt kørende, slår bremserne i, så snart der er sat en fod i et fodgængerfelt (med mindre det er lysreguleret, og der er rødt). Men i uregulerede overgange er fodgængeren hellig, og det forvirrer de lokale bilister, hvis man som i Danmark står og afventer, om man bliver pløjet ned eller ej. Kanariere vader lige ud i overgange uden at se sig for, for de ved, at bilerne stopper. Som fremmed bilist skal man selvfølgelig huske at stoppe for fodgængere.
Knallerter/motorcykler
Både de hurtige motorcykler/scootere og de lidt langsommere knallerter kan lejes i alle feriebyer for ca. 200 kr. om dagen, altså næsten som en bil. Men hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, fordi de ikke kender trafikken. Med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform, og selv øvede bør køre forsigtigt, især ved kørsel i bjergene. Styrthjelm er påbudt for både motorcyklister og knallertkørere.
Man bliver overrasket, når man ser, hvordan biler, busser, lastbiler, alt kørende, slår bremserne i, så snart der er sat en fod i et fodgængerfelt (med mindre det er lysreguleret, og der er rødt). Men i uregulerede overgange er fodgængeren hellig, og det forvirrer de lokale bilister, hvis man som i Danmark står og afventer, om man bliver pløjet ned eller ej. Kanariere vader lige ud i overgange uden at se sig for, for de ved, at bilerne stopper. Som fremmed bilist skal man selvfølgelig huske at stoppe for fodgængere.
Knallerter/motorcykler
Både de hurtige motorcykler/scootere og de lidt langsommere knallerter kan lejes i alle feriebyer for ca. 200 kr. om dagen, altså næsten som en bil. Men hvert år kommer mange, specielt unge mennesker, galt afsted, fordi de ikke kender trafikken. Med mindre man er trænet, bør man nok overveje en anden transportform, og selv øvede bør køre forsigtigt, især ved kørsel i bjergene. Styrthjelm er påbudt for både motorcyklister og knallertkørere.
Taxa
Det er billigt at køre i taxa, og de er lette at praje. De har grønt lys på taget, som lyser libre, når de er ledige. De kører på taxameter. På taxaholdepladser findes prislister for udflugter. Til taxameterprisen kan lægges ekstra fx for kørsel om natten og på søn- og helligdage - og bagage. Der er også pirat-taxaer, men hold dig fra dem.
Det er billigt at køre i taxa, og de er lette at praje. De har grønt lys på taget, som lyser libre, når de er ledige. De kører på taxameter. På taxaholdepladser findes prislister for udflugter. Til taxameterprisen kan lægges ekstra fx for kørsel om natten og på søn- og helligdage - og bagage. Der er også pirat-taxaer, men hold dig fra dem.
Private transfers
Det breder sig i lufthavnen, hvor flere og flere betaler sig for særtransport fra lufthavnen til hotel - og retur. Men det bruges også efterhånden på mange andre måder, hvor man gerne vil hentes og bringes til og fra døren - og med privat chauffør. Det er faktisk ikke så dyrt, og det er i hvert fald bekvemt.
Der er forskellige udbydere, som stort set alle har alle tilbud, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra. Sig til, hvis du vil anbefale nogen, for det er jo nyt for de fleste.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Tommelfingeren
Man kan blaffe over alt på De Kanariske Øer - især på de mindre øer, hvor de lokale også kommer rundt på den måde. Det er vanskeligere at få et lift ved de store feriecentre. Der er altid fare forbundet med denne transportform, men den er ikke større her end i Danmark.
Der er forskellige udbydere, som stort set alle har alle tilbud, og de har gode hjemmesider, som er nemme at bestille fra. Sig til, hvis du vil anbefale nogen, for det er jo nyt for de fleste.
Shuttle Direct: www.shuttledirect.com
Airports Taxi Transfers: airportstaxitransfers.com
My Transfer: www.mytransfers.com
Sun Transfers: www.suntransfers.com
Hoppa: www.hoppa.com
Tommelfingeren
Man kan blaffe over alt på De Kanariske Øer - især på de mindre øer, hvor de lokale også kommer rundt på den måde. Det er vanskeligere at få et lift ved de store feriecentre. Der er altid fare forbundet med denne transportform, men den er ikke større her end i Danmark.